
Dva roky s tebou
14.05.2012 09:11těhotenství (1.-5. měsíc)
|
Od okamžiku, kdy se žena dozví o svém těhotenství, vše na světě se pro ni mění. Ví, že se stává někým jiným, že se naplňuje její životní osud. |
|
Josef Švejcar |
||
Jak poznáme těhotenství? |
||
Příznaky můžeme rozdělit do tří skupin: |
||
Nejisté: Pocházejí z oblasti neuropsychické a ze subjektivních pocitů (ranní zvracení, závratě, zvýšená únava, změny nálady). Patří sem i celkové příznaky, jako je přírůstek na váze, zvýšená chuť k jídlu, křečové žíly a barevné skvrny v obličeji či na jiných částech těla. |
||
Pravděpodobné: Vynechání menstruace, prosáknutí rodidel, zvětšení mléčné žlázy |
||
Jiné: Potvrzené gynekologem (laboratorní testy, sonografické vyšetření a objektivní vyšetření odborníkem). |
||
Po zjištění gravidity zve lékař ženu na pravidelné prohlídky do poradny. V první polovině těhotenství 1x měsíčně, od druhé poloviny 2x měsíčně, v posledním měsíci 1x týdně. Tyto zásady jsou individuální, gynekolog sám určuje frekvenci návštěv podle průběhu těhotenství. |
||
Výsledky vyšetření se zapisují do těhotenské legitimace. |
||
Těhotenství trvá průměrně 40 týdnů, tedy 280 dní (tj. 10 lunárních měsíců, jeden lunární měsíc trvá 28 dní). |
||
Období gravidity znamená pro organismus ženy i určité zatížení, hlavně kardiovaskulárního, hormonálního systému, plic, ledvin a jater. Proto je na začátku těhotenství nutné podstoupit kompletní interní lékařskou prohlídku, která pro matku i plod odhalí případná rizika. |
||
Jak se chovat v těhotenství? |
||
U většiny žen má těhotenství průběh fyziologický. Takže i vy můžete vykonávat stávající zaměstnání. Nedoporučuji však větší fyzickou zátěž a noční služby. Doporučuji pestrou a lehkou stravu s vysokým obsahem ovoce, zeleniny, rostlinných a živičišných bílkovin. Je třeba respektovat přísný zákaz kouření, alkoholu a drog. Užívání léků určuje lékař, konzultujte svého lékaře i při běžných onemocněních, hlavně na začátku těhotenství. Sledujeme váhový přírůstek, který by neměl přesáhnout 12 kg. Výhrady jsou i k samostatné jízdě automobilem v pokročilejších stadiích gravidity vzhledem k riziku poranění plodu. Doporučuji sportovní aktivitu - hlavně dostatek chůze, posilování břišního, hýžďového a zádového svalstva. Vhodné je absolvování teoretické přípravy na porod a cvičení pro těhotné. Nutný je dostatečný spánek v dobře větrané místnosti. Oblečení má být volné, vzdušné, bez zbytečného přiškrcování břicha a končetin. Zvykněte si na přísné hygienické zásady: velmi pečlivé denní sprchování celého těla, promazávání kůže hlavně v oblasti prsů, břicha, hýždí vhodnou kosmetikou jako prevence strií. |
těhotenství (6.-9. měsíc)
|
1. měsíc
|
Citové vztahy vznikající okamžikem narození, prvního přiložení dítěte k prsu, jsou základem citového a mravního vývoje nové bytosti a kořeny jejího citového života |
|
Josef Švejcar |
||
Po návratu z porodnice kontaktujte vašeho dětského lékaře (pediatra) a oznamte mu narození dítěte a příchod z porodnice. |
||
|
||
Prvních 28 dní po narození je označováno jako období novorozenecké. Je to období, které má svá specifika. Náhle se novorozenec ocitá v prostředí, které je zcela odlišné od nitroděložního. Musí sám dýchat, udržovat tělesnou teplotu, sát, vyměšovat. Adaptace na vnější prostředí je pro dítě velmi náročná, je nutné mu připravit takové podmínky, ve kterých si velmi rychle jeho organismus zvykne |
||
Tělesná teplota je v tomto období vlivem nezralosti mozku a krevního oběhu špatně regulována. dítě může snadno prochladnout. Teplota těla je kolem 37°C. teplota místnosti, kde dítě pobývá, by měla být kolem 22°C, místnost, kde se koupe, kolem 24°C. |
||
|
||
Kůže |
||
Olupuje se v jemných šupinkách, hlavně na dlaních a chodidlech. kůže obličeje v oblasti nosu a na tvářích mívá bělavé papulky (milia) mizející do čtyř týdnů. Novorozenecká žloutenka mizí asi do měsíce. Je nutné pečlivě ošetřovat pupek. |
||
Hormonální reakce |
||
Vlivem mateřských hormonů může dojít u novorozence k hormonální reakci. Projevuje se zduřením prsních žláz, novorozeneckým akne, u dívek výtokem z pochvy. S poklesem hormonů tato reakce odeznívá. |
||
Výživa |
||
Nejpřirozenější je výživa mateřským mlékem. Krmení má zpočátku nepravidelný rytmus, dítě pije 6 až 12 krát denně. Postupně se intervaly stávají pravidelnějšími - v noci se budí 2 až 3 krát. Napolykaný vzduch se dostane ze žaludku kojence odříhnutím. Pokud matka z různých důvodů nemůže kojit, je dítě živeno umělou výživou. Druh mléka s optimálním složením vzhledem k věku a zdravotnímu stavu doporučí lékař. |
||
Smysly |
||
Zrak: bloudivé pohyby očních bulbů po narození, reakce na světelné podněty zúžením zornic. Oko je chráněno mrkacím reflexem. Ve 3 týdnech sleduje předmět (nikoliv plynule). Slzy tvoří asi ve 3 týdnech, nevidí barevně, nejdříve vnímá červenou a žlutou barvu. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
V poloze na břiše zdvihne novorozenec na chvilku hlavu od podložky, obě ruce svírá v pěstích, vleže na zádech reaguje na podání ukazováku sevřením (úchopový reflex). Při podtržení podložky rozhodí nožky a ruce. |
||
Spánek |
||
Prospí většinu dne i noci s výjimkou krmení (asi 20 hodin). |
||
Hygiena |
||
Většina novorozenců nepotřebuje příliš časté koupání, protože kromě zadečku, tváře a kožních záhybů se nijak zvlášť neušpiní. pokud děťátku každodenně očistíte všechna tato místa, klidně se obejde bez koupání ve vaničce dva nebo tři dny. Profesor J. Švejcar je stoupencem názoru, že v prvních dnech života se dítě nemá koupat vůbec (zhruba do odpadnutí pupečníku). Budete-li ho koupat, dětská koupel s čistícími účinky bohatě postačí na celé tělíčko i vlásky. Použití mýdla není nutné. Teplota vody se má pohybovat mezi 36 až 37°C. Na přebalování a čištění záhybů budete potřebovat čistící mléko a vodu |
2. měsíc
|
Mateřské mléko je potravinou, která je prostá všech škodlivin chemických a infekčních. Jeho složení je vytvořeno přesně pro potřeby dítěte. je svým způsobem nanahraditelné. |
|
Josef Švejcar |
||
Kojenec začíná navazovat kontakt s okolím. Přibývá asi 30 g denně. začíná vnímat zrakem a sluchem osoby kolem sebe. Ke konci 2. měsíce se usměje. Povoluje pěstičky, pokud se objeví v jeho zorném poli, pozoruje je. Objevuje se spontánní otočení hlavy a optická orientace, pokusy o broukání - hrdelní zvuky, kterými projevuje vzrušení. |
||
Spánek |
||
Dítě prospí 16 až 18 hodin denně. Začíná výrazněji oddělovat noční a denní spánek, v noci je spánek dvakrát přerušen krmením. |
||
Výživa |
||
Mateřské mléko, eventuálně umělá mléčná výživa u nekojených |
||
Zásady hygieny před krmením |
||
Před každým kojením musí žena důkladně omýt prsa teplou vodou, po posledním kojení eventuálně ošetřit bradavky půlprocentní genc. violetí. Při přípravě umělé stravy dodržujte následující zásady: |
||
Psychomotorika |
||
V poloze na břiše zvedá dítě hlavu výše a chvíli ji udrží nad podložkou, v poloze na zádech zvedá dolní končetiny. Stejně jako novorozenec je i dvouměsíční kojenec vybaven plazivým, hledacím, sacím, uchopovacím a polykacím reflexem, reflexem vypouštění moči a vytlačování stolice. Hlava je oproti tělu stále těžká. Na konci tohoto období však dítě se sílením krčních a zádových svalů pomalu její pohyb ovládá. Při zvedání je nutno stále hlavičku přidržovat rukou. |
||
Kůže |
||
Je stále velmi citlivá, jemná, někdy se objevuje šupící kůže na temeni hlavy, eventuálně i jinde. Lékař určí případnou léčbu. V místech kolem zadečku a genitálu může dojít k snadnému opruzení. V tom případě nepoužívat při koupání mýdlo, pouze oplachovat vodou a následně ošetřit krémem či mastí předepsanou lékařem. |
||
Vyměšování |
||
Stolice bývá několikrát denně. Kojené dítě má typickou stolici světle žluté barvy a mírně nakyslého zápachu. Močí automaticky mnohokrát denně. Moč má světle žlutou barvu bez nápadného zápachu. Pokud zapáchá, poraďte se ihned s lékařem. |
||
Hygiena |
||
Při koupání už můžete začít používat dětský šampón a dětské mýdlo. Po koupeli natřete děťátko zvláčňujícím krémem nebo olejem (pro sušší pokožku). Nanášejte ho pouze v tenounké vrstvě a vyhýbejte se oblasti plenek. |
||
|
||
|
3. měsíc
|
Koupá-li dítě doma matka, někdy celá rodina sleduje s radostí a se zájmem jeho reakce, jeho projevy, řídí se podle nich, matka dítě hladí, hledí mu poskytnout hodně příjemných pocitů. |
|
Josef Švejcar |
||
Začátek rozvoje emocí |
||
Při kontaktu s blízkou osobou se dítě směje. Je-li spokojené, brouká si. Navazuje kontakt s prostředím pohledem, úsměvem, broukáním. Na rychlost vývoje mají vliv též povahové vlastnosti jedince. Již v tomto věku lze pozorovat dítě klidné, vzrušivé, nervözní, společenské. Projevuje spokojenost, pokud je nasyceno, přebaleno, v prostředí s přiměřenou teplotou. |
||
Smysly |
||
Zrak: upírá zrak na pohybující se předměty, hraje si s chrastítkem, uchopuje předměty všemi prsty, začíná pozorovat ruce, hraje si s nimi. |
||
Utváření návyků |
||
Naučte dítě v době bdění aktivitě - hrát si. V době spánku by mělo klidně spát. Jídlo má dítě přijímat v pravidelných intervalech. Malý kojenec by měl usínat na stálém místě, v místnosti dobře větrané, spíše chladnější. Neměl by být rušen zvukovými či zrakovými podněty. Ideálním řešením ale není usínání v naprosté tmě a tichu. To všechno jsou dobré vklady pro celý život. |
||
Spánek |
||
Koncem třetího měsíce spí dítě v noci asi 10 hodin. Ve dne přerušovaný spánek celkem asi čtyřikrát po 1 a půl hodině. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
V poloze na břiše se opírá o natažené paže. Hlava je vzpřímená a trup zdvihá nad podložku (pase koníčky). Snaží se uchopit pozorovaný předmět rukou. Z polohy na boku se přetáčí na záda a opačně. V poloze na zádech natahuje ruce za pohybující se hračkou, tluče do ní, vzdálenost však ještě neodhadne. Osahává předměty, začíná je strkat do úst. Otáčí hlavu za zvukem. Vzhledem k rozvíjejícím se pohybovým schopnostem dítěte poskytněte mu dostatečný prostor s množstvím hraček výrazných barev, jednoduchých tvarů. |
||
Výživa |
||
Mléko - u kojených dětí mateřské, u nekojených umělá mléčná výživa jako v předcházejícím měsíci. |
||
Hygiena a péče o kůži |
||
Platí tytéž zásady jako u 2. měsíce. |
||
|
||
|
4. měsíc
|
Tuky jsou pro rostoucí organismus důležité. Z nich máslo, ale hlavně rostlinné tuky převyšují výživovou hodnotou tuky živočišné. Je proto prospěšné dávat přednost rostlinným tukům. U nás se nejenom díky reklamě uplatňuje v posledních letech právem kupř. Rama. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Kojenec v tomto věkku měří kolem 64 cm, váží kolem 6,5 kg. |
||
Smyslové vnímání |
||
Sahá po předmětech - rozvíjí hmat. Poslouchá, pokud na něj mluví blízká osoba, odpovídá broukáním. Vyžaduje kontakt s blízkou osobou, pokud ji nemá nablízku, pláče. Rozlišuje blízké a cizí lidi. Směje se nahlas, projevuje vzrušení. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Dále se rozvíjí pohybová schopnost dítěte. Nyní již zcela ovládá pohyby hlavy v poloze na břiše, kdy ji vysoko zvedá, otáčí ji všemi směry, umí hlavu zaklonit, v poloze na zádech přitahuje hlavu bradou k hrudníku, rozvíjí uchopování rukou - hraje si s prsty, sleduje hračku ve své ruce, dává ji k ústům, podáním ukazováku se na konci čtvrtého měsíce přitahuje do sedu. |
||
Spánek |
||
Zkracuje dobu spánku na 14 až 16 hodin. Spí déle nebo méně, nezoufejte, potřeba spánku je individuální. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
V poloze na břiše se opírá o natažené paže. Hlava je vzpřímená a trup zdvihá nad podložku (pase koníčky). Snaží se uchopit pozorovaný předmět rukou. Z polohy na boku se přetáčí na záda a opačně. V poloze na zádech natahuje ruce za pohybující se hračkou, tluče do ní, vzdálenost však ještě neodhadne. Osahává předměty, začíná je strkat do úst. Otáčí hlavu za zvukem. Vzhledem k rozvíjejícím se pohybovým schopnostem dítěte poskytněte mu dostatečný prostor s množstvím hraček výrazných barev, jednoduchých tvarů. |
||
Výživa |
||
Mateřské mléko, nekojené děti umělou mléčnou výživu. |
||
|
||
|
||
|
||
Doporučení |
||
Po očkování DITEPE je možná místní, eventuálně celková reakce, projevující se neklidem, zvýšenou teplotou nebo nechutenstvím, zhoršenou náladou. To trvá jen přechodně několik hodin, je však dobré mít při ruce Paralen-čípky pro kojence, které lze v případech teploty aplikovat. Konzultovat ale s vaším pediatrem! Návod na snížení teploty najdete u 14. měsíce |
||
Hygiena, péče o kůži |
||
zůstává beze změn |
||
Vyměšování |
||
Četnost stolice je různá, až 4x denně. Nelekejte se vynechání stolice 2 až 3 dny. Někdy bývá spojeno s bolestmi bříška - zkuste masáž. |
||
|
||
|
5. měsíc
|
Kaši doporučuji podávat dítěti lžičkou, protože krmení z lahvičky je velmi složité. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Výživa |
||
Kojené děti - mateřské mléko. nekojené děti, které dosud byly na umělé mléčné výživě, mohou být přikrmovány postupně také tuhou (nemléčnou) stravou. Základem stále zůstáva mléčná strava, k ní se postupně přidává zaleninová polévka nebo zeleninový předkrm. V našich podmínkách je nejčastěji používanou zeleninou brambor, mrkev, květák, kedluben, petržel, celer nebo také brokolice, hrášek, pórek, salát. Do uvařené zeleniny se přidává rostlinný tuk, nejlépe ve formě olejů (např. slunečnicový). Receptury vám sdělí v poradně. Zeleninu lze podávat zpočátku formou předkrmu: několik lžiček uvařené zeleniny před poledním mlékem, postupně polední mléko vynechat. |
||
|
||
Asi za 2 až 3 týdny je možné zařadit ovoce, buď jako ovocnou šťávu, která není samostatným pokrm, nebo ovocné kaše. To postupně nahrazuje další mléčné krmení. Při vaření používejte hygienicky nezávadnou, nejlépe doporučovanou kojeneckou vodu bez obsahu dusíkatých látek. |
||
Doporučení: do jednoho roku jídlo nesolíme. |
||
Hygiena |
||
K zásadám, se kterými jste se již seznámili, přistupuje důkladné mytí rukou! |
||
|
||
|
6. měsíc
|
Přechod výživy dítěte na tuhou stravu, ktreou musí kousat, má být pomalý a opatrný. Cesta vede i podáváním ovocné kaše. Nezapomínat na podávání lžičkou. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Měří kolem 68 cm, váží 7 až 8 kg. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Sedí s oporou, samo ale neudrží rovnováhu. Vše osahává a vkládá do úst. Převrací se za zad na břicho a naopak. V poloze na zádech se chytá za nohy, hračky drží všemi prsty. Brouká ve slabikách, "povídá" si s hračkami a se svým okolím. Začíná rozumět některým gestům a mimice blízké osoby. Již silně diferencuje osobu od své rodiny. |
||
Prořezávání zubů |
||
Koncem 6. měsíce začíná prořezávání zubů (většinou dolních řezáků), přičemž dítě silně slintá, někdy je mrzuté, vše okusuje. |
||
Výživa |
||
Zavádění tuhé stravy do výživy u kojeného dítěte (zelenina, ovoce). U dětí uměle živených, které již jedí zeleninový předkrm a ovocnou kaši, lze zařadit maso (nejlépe drůbeží, telecí, vepřové nebo hovězí) asi 2x týdně, později střídat s vařeným žloutkem. Toto masozeleninová kaše je mixována do hladka. |
||
|
||
|
||
Spánek |
||
Kojenec v tomto věku spí zpravidla bez nočního probuzení, přes den většinou ještě dvakrát půl až dvě hodiny. |
7. měsíc
|
Děti kojené jsou mnohem méně nemocné běžným onemocněním dýchacího ústrojí - rýmou nebo onemocněním průdušek, jimž v poměrech běžné civilizace není možné uniknout. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Dítě měří asi 70 cm, váží kolem 8 až 8,5 kg. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
V poloze na zádech zdvihá hlavu, dává nohy do úst. Vsedě s oporou uchopí předmět jednou rukou. Má-li dvě hračky, tluče jimi o sebe, hračku uchopuje mezi palcem a dlaní. Drženo v podpaží odráží se od podložky - poskakuje. Drženo v trakaři udrží váhu svého těla na horních končetinách. Projevuje se první touha po lezení. Při poloze na břiše zdvihá tělo a podsouvá dolní končetiny - pokus o stoj na čtyřech. Pozoruje činnost matky, brouká si v hlubších tónech. |
||
Vývoj zubů |
||
Je zcela individuální. Někdy po prořezání dolních řezáků prořezávají první horní řezáky. Nepropadejte panice, pokud v tomto období dítě nemá žádné zuby. To je dokonce velmi časté. |
||
Příznaky řeči |
||
Váš malý človíček začne v šestém měsíci s největší pravděpodobností vydávat jednoslabičné zvuky. Není to ale žádné přísné pravidlo.Individuální odchylky mohou být i dvouměsíční. |
||
Citové vazby |
||
Dítě se čím dál tím více fixuje na osobu, která o něj pečuje a tráví s ním nejvíce času, většinou na matku. Má stále více zážitků, které "sděluje" blízkému okolí neúnavným žvatláním. |
||
Spánek |
||
Během dne spí dítě stále méně. Zajímavé "činnosti" mu nedají usnout tak snadno jako v období předcházejícím. Je nutno připravit takové podmínky k usínání, aby nebylo závislé na uspávání. |
||
Výživa |
||
Do stravy je možné přidat v přiměřeném množství piškoty, krupičnou kaši. Jako prevence křivice je od 14. dne věku dítěte lékařem předepsán vitamin D. Nezapomínejte tento vitamin podávat, přestože dítě užívá již tuhou stravu. Do jednoho roku má být vitamin D denní pravidelností, pokud je předepsán v kapkách. |
||
Hygiena |
||
Velmi pečlivě umýváme během dne ruce, denní koupání a očista od výměšků zůstává stále stejně důležitá. |
8.měsíc
|
Pozoruje konání lidí v jeho okolí a svůj zájem opakuje. S napětím pozoruje matku a její činnost. Rádo se pozoruje v zrcadle a při tom si šeptá. |
|
|||||||
Josef Švejcar |
|||||||||
Růst |
|||||||||
Nápoje nabízíme z hrnku. |
|||||||||
Hygiena |
|||||||||
Nutno dbát na čistotu hraček, neboť potomek vše olizuje. Při výběru hraček volit vždy omyvatelnou hmotu s nezávadným povrchem. |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
Přehled povinných prohlídek (podle Zdravotního řádu v prvním roce života): |
|||||||||
|
|||||||||
Na peventivní prohlídky jste zvány vaším pediatrem. Ten podle zdravotního stavu určuje frekvenci náštěv v poradně. |
9. měsíc
|
V tomto období nemají děti dostávat různé smetanové a sladké krémy. Obsahují příliš tuku a jsou zbaveny nejcennějších složek růstu - bílkovin a vápna. Naopak doporučuji mléčné a ovocné kaše, mléka kyselá, jogurty, kefír nebo acidofilní mléko. |
|
||||||||
Josef Švejcar |
||||||||||
Růst |
||||||||||
Roste zdánlivě pomalu, přibírá na váze jako buk. Človíček teď měří kolem 72 cm, váží zhruba 8,5 až 9 kg. |
||||||||||
Psychomotorický vývoj |
||||||||||
Dítě se samo posadí, sedí zpříma, leze po kolenou, postaví se. Ma-li se o co opřít, s oporou chodí dopředu. Zdokonaluje "jemnou motoriku": Sebere malý předmět, drobek - palcem a ukazováčkem. Kopíruje naše pohyby, grimasy, aniž ale rozumí jejich významu. Předvádí na požádání paci-paci, pá-pá. S hračkami si dovede hrát, rozhazuje je kolem sebe. |
||||||||||
Rozvoj řeči |
||||||||||
Spojuje slabiky, pokouší se vyslovit ma-ma, ta-ta, nyní už zná význam těchto slov, spojují se mu blízkými osobami v jeho okolí. |
||||||||||
Spánek |
||||||||||
Dopolední spánek již často vynechává. Spí po poledním jídle asi 2 hodiny. Noční spánek má již cykly jako u dospělého člověka. |
||||||||||
|
||||||||||
Dítě se čím dál tím více fixuje na osobu, která o něj pečuje a tráví s ním nejvíce času, většinou na matku. Má stále více zážitků, které "sděluje" blízkému okolí neúnavným žvatláním. |
||||||||||
Výživa |
||||||||||
Strava je stále pestřejší, dítě si již poradí s malými kousky potravy. Doufám, že jste dali na mé rady a váš civilizovaný tvor je krmen lžičkou, pije z hrnku, který mu dospělý člověk přidržuje. Základem potravy stále zůstává mléčná strava. |
||||||||||
Příklad jídelníčku: |
||||||||||
|
||||||||||
Hygiena |
||||||||||
Důkladné mytí rukou. "Vysazování" na nočník je ještě předčasné, dítě si neuvědomuje význam. |
10. měsíc
|
Čeká na pozornost k tomu, co dělá, a na pochvalu. Začíná se pokoušet o "rozmluvu" a dorozumění s mámou a okolím. Hledá předmšty nebo ruce na dotek. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Zase je dítě větší a těžší. Měří asi 74 cm, váží kolem 9,5 kg. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Sedí s pevnými zády. Z pozice na čtyřech se posadí a naopak. Vytahuje se po nábytku, chytá se tyček postýlky a postaví se. Stojí již na celých chodidlech, ve stoji ale zatím neumí držet rovnováhu. Ze stoje se zpočátku bojí posadit, vyžaduje pomoc druhého. S oporou stojí na jedné noze. Napodobuje dospělého v jeho činnostech, na výzvu podá hračku, ale nepustí ji. Čeká na pochvalu, nelibost vyjadřuje pláčem, radost smíchem. |
||
Hygiena a spánek |
||
Platí stejné zásady jako v předchozích kapitolách. |
||
Výživa |
||
Jí tuhou stravu v kouscích, zdokonaluje pití z hrnku. Je krmeno, přičemž rádo používá "vlastní" lžičku. K zeleninové polévce lze přidat i "druhé jídlo": rybí filé, rýži s masem, hašé, doplněné jemně nastrouhanou čerstvou zeleninou nebo ovocem. Pro zpestření chuti můžete k svačině přidat jemně nakrájenou šunku, strouhaný sýr apod. |
||
Rozvoj řeči |
||
Naučí se další asi 2 slova, jejichž významu rozumí. |
||
Prořezávání zubů |
||
V tomto období může mít dítě až 8 zubů, avšak stále platí, že je to velmi individuální. Pokud má jiný počet, žádné strachy. |
||
|
||
Po výzvě vašeho dětského lékaře absolvuje dítě další kompletní praventivní prohlídku psychomotorického vývoje a zdravotního stavu. |
11. měsíc
|
Při zhoršujících se životních podmínkách nepoužívejte pro děti vodu z vodovodu nepřevařenou. S výhodou je dnes ale bez převařování možné použít některého druhu hlubinné pramenité vody, dokonce i přímo tzv. vody kojenecké. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Holčičky i kluci měří asi 7,5 cm, váží kolem 9,5 kg. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Stojí bez opory, umí se posadit ze stoje, chodí s oporou dopředu, kolem nábytku. Stále zdokonaluje jemnou motoriku, např. schovává kuličku do karbičky a vyndává ji. Dokonale leze, sedí, chodí s oporou. Stahuje předměty z přístupných míst, je velmi všetečné. Své činnosti nepromýšlí, je proto důležité upravit prostředí, v němž se pohybuje, tak, aby nedošlo k úrazu. |
||
Řeč |
||
Komunikuje pomocí několika slov, rozumí postupně významu mnoha slov, aniž by je umělo vyslovit. |
||
Hygiena |
||
V zásadě po celý kojenecký věk platí: úzkostlivá čistota osob, které o dítě pečují (stálé mytí rukou), a také čistota prostředí, v němž dítě žije. Pečlivá čistota při přípravě stravy. Začínáme dítěti vštěpovat hygienické návyky: mytí rukou před a po jídle, je možné začít i s ústní hygienou - zpočátku jen umývání zubů vodou a kartáčkem. |
||
|
||
Výživa |
||
Úplnou kojeneckou stravu popisuji v předcházejících několika kapitolách. |
||
Proto jen připomínám: Nezapomínat na podávání vitaminu D. Pro zabezpečení dostatečného množství vitamínu C je vhodné přidávat do ovocných přesnídávek několik kapek citronové šťávy. |
12. měsíc
|
Je vhodné, aby místnost, v níž dítě žije, byla přístupná slunečnímu záření, které je nejlepší dezinfekcí a poskytuje tak účinnou ochranu před infekcemi. |
|
Josef Švejcar |
||
Utekl vám s vaším dítětem první rok od jeho narození velice rychle, viďte. S prvním rokem končí vašemu človíčkovi kojenecké období. Osvojil si mnohé návyky, dovednosti. Končí se bouřlivý čas jeho velmi rychlého růstu a zejména motorického vývoje. |
||
Řeč |
||
Užívá asi 5 až 7 slov. S rozvojem řeči nastává rozvoj myšlení a paměti. Paměť je velmi krátkodobá - asi 2 týdny. Myšlení je velmi primitivní, jedná spontánně, bez rozmyslu - POZOR ! na úrazy. |
||
Prořezávání zubů |
||
Mezi 12. až 15. měsícem dochází k prořezávání prvních stoliček, které zpravidla přináší dítěti bolesti. Je mrzuté, vše okusuje, někdy může mít přechodně zvýšenou teplotu. |
||
Doporučení |
||
Jakmile začne dítě chodit, je nutné pro tento účel pořídit vhodnou obuv. Pevné botky ke kotníkům s pevnou podrážkou, s vytvarovanou nožní klenbou, z měkké kůže, aby nikde netlačily. |
||
Výživa |
||
Stále platí plná kojenecká výživa, jak jsem ji popsala v minulých kapitolách. Dítě je krmeno lžičkou, pije z hrnku s pomocí druhé osoby. |
||
Spánek |
||
9 až 10 hodin nočního spánku, ve dne spí jednou, málokdy dvakrát po 1,5 až 2 hodinách. |
13 měsíc
|
Je třeba starat se stále o podávání vitaminu C a D. Jejich nedostatek můžeme nahradit podáváním vitaminových tablet. |
|
Josef Švejcar |
||
Začíná období batolete charakterizované rozvojem řeči a myšlení. |
||
|
||
Růst |
||
Postupně se mění proporce postavy dítěte ve prospěch těla. Hlava zastavuje růst. Přírůstek na váze bývá kolem 50 g týdně. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Dítě zdokonaluje chůzi bez opory. Pokouší se stavět kostky na sebe, zatím velmi nepřesně. |
||
Řeč a myšlení |
||
S rozvojem řeči se rozvíjí myšlení, které je v této době ještě velmi primitivní. Vzhledem ke krátké paměti neumí předvídat, tím se dostává často do nesnází. Může snadno dojít k úrazu popálením, opařením, otravám (léky z dosahu), k úrazům zaviněným elektrickým proudem, pády z výšek apod. Rozumí výzvě "vstaň", "otevři pusu" apod. |
||
Výživa |
||
Vzhledem k velké potřebě vápníku je nutné vypít alespoň půl litru mléka denně (v jakékoliv formě). Zvyšuje se také potřeba bílkovin, tuků, minerálů a ostatních látek podporujících rozvoj organismu. Strava je pestrá, kouskovitá. |
||
Vyměšování |
||
Vyprazdňování moči a stolice je automatické. Dítě ještě neumí odhadnout, kdy k tomu dojde, ani si neuvědomuje, kdy "to" bylo. Nemá "nutkání" na močení ani na stolici. S nočníkem proto není potřeba spěchat. |
||
Hygiena |
||
Pokračuje pěstování návyků. Rodiče by neměli zapomínat na stříhání nehtů. |
||
|
||
Doporučení: |
14. měsíc
|
Zcela dobře je možno opláchnout dítě v horském potoce nebo v říčce, mají-li teplotu takovou, kterou sami dobře sneseme. Dítě jí snese ještě lépe. |
|
Josef Švejcar |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Batole se zdokonaluje v chůzi. Napodobuje činnosti druhé osoby, hraje si s kostkami, s míčem, čmárá tužkou (nejraději na zeď). |
||
Výživa |
||
Má obsahovat důležité živiny pro stavbu kostí, svalů, zubů a pro činnost orgánů lidského těla. Bílkoviny, tuky, cukry, minerály, vitamíny obsahují obiloviny, luštěniny, maso, mléko, mléčné výrobky, ovoce, zelenina. V zimním období je dobré po poradě s lékařem používat doporučované vitamínové preparáty, pro malé děti nejlépe v sirupech. Dítě už by mohlo a mělo pít z hrnku samo. |
||
Hygiena |
||
Se zvětšující se pohyblivostí (pozoruje a zkoumá věci kolem sebe) je dítě zároveň více ohroženo úrazem, infekcí. Vše strká do pusy. Je proto třeba znovu připomenout pěstování hygienických návyků. |
||
|
||
Příznaky infekce |
||
Většina infekcí se projevuje zpočátku zvýšením teploty nebo horečkou. Zvýšení teploty na 38 až 38,5 stupně je součástí imunitní odpovědi organismu na infekci. Dítě tuto teplotu většinou dobře snáší. Při teplotě vyšší již mívá nepříjemné pocity - bolesti hlavy, nechutenství, malátnost apod. |
||
Jak snížit teplotu? |
||
Antipyretiky |
||
|
15 měsíc
|
Děti v tomto věku nemají dostávat cukroviny, bonbóny, čokoládu. Ty svou sytostí ohrožují zdravou výživu dítěte. Mylná je i domněnka, že čokoláda je vhodná při průjmu. Do jeho průběhu naopak zasahuje škodlivě. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Dítě měří zpravidla asi 80 cm, váží kolem 10,5 kg. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Chodí jistě, leze do schodů, postaví 2 až 3 kostky na sebe, listuje v knize, reaguje na obrázky v ní svým "žargonem". Při pádu se již snaží zachytit. |
||
Rozvoj řeči, smyslové vnímání |
||
Umí 5 až 7 slov, ve svém žargonu používá citoslovce - např. haf, mňau, bác, hop! Umí své jméno, naznačuje potřebu vyprazdňování (eh-eh). Zkoumá každý předmět - ohmatává, čichá, strká do úst, poslouchá. Je to období zatím bezúčelného zkoumání. |
||
Doporučení: |
||
Prořezávání zubů |
||
Určitě již první stoličky a špičáky. |
||
Výživa |
||
Je stejná jako v předchozích kapitolách o výživě kojence. |
||
Spánek |
||
U většiny dětí zůstává potřeba denního spánku jedenkrát asi 1,5 až 2 hodiny po obědě. Dítě je rozptylováno množstvím podnětů, které mu nedají spát více. |
||
Vyměšování |
||
Je již možné posazovat na nočník. Malí snaživci si již začínají uvědomovat význam této činnosti. |
||
|
||
|
16. měsíc
|
Nejvhodnější náhradou mateřského mléka je kromě Feminaru a Sunaru "odpařované" mléko, zahuštěné při sterilizaci. Takto vytvořeno známé a kvalitní "kondenzované mléko" Tatra. Přidáním vody dostáváme hodnotné mléko. |
|
Josef Švejcar |
||
Psychomotorický vývoj |
17. měsíc
|
Nejmodernější forma mléčné konzervy je mléko známé u nás pod názvem "trvanlivé mléko". Uchovává si chuť čerstvého syrového mléka. Před krmením se jenom zahřeje (stačí teplou ředící vodou, ředí a sladí se podobně jako Sunar). |
|
Josef Švejcar |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Dítě už vyleze na židli, po schodech, drženo za ruku začíná do schodů chodit. Těžkopádně s napjatýma nohama běhá. Mazlí se s oblíbenou hračkou. Pojmenovává na obrázku zvířata. Zdokonaluje jemné pohyby rukou, obrací stránky knihy. |
||
Růst |
||
Dále rostou tělo a končetiny, takže hlava se stává menší - na rozdíl od kojeneckého věku, kde hlava zaujímala 1 délky těla. |
||
Výživa |
||
Je schopno přijímat stravu, kterou jedí ostatní členové rodiny. |
||
Hygiena |
||
Denní koupání, mytí rukou je samozřejmostí. Nutná je hygiena ústní dutiny - pravidelné čistění zubů aspoň 2x denně měkkým zubním kartáčkem a zubní pastou obsahující fluor. Tento návyk je velmi důležitý v prevenci zubního kazu. |
18. měsíc
|
I když v létě má velký význam oslunění, při němž se tvoří protikřivičný vitamín, není slunění hlavním činitelem odolnosti dítěte vůči chorobám. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Batole měří asi 82 cm, váží kolem 10,5 až 11 kg. Uzavírá se velká fontanela na temeni hlavy. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Běhá, nohy při tom neohýbá v kolenou, přelézá přes překážky, chodí bez pádů. Navléká korály na tyčku, čmárá tužkou na papír, snaží se napodobit tahy dospělého při kreslení. Pomáhá s oblékáním - do rukávů, do nohavic apod. |
||
Rozvoj řeči a myšlení |
||
Užívá asi 20 až 30 slov, někdy se mu podaří i jednoduchá věta ze 2 či 3 slov. Zatím nepředvídá, nepromýšlí, jedná spontánně, nemá strach z výšky (pozor na pády). Čeká na pochvalu dospělého, již projevuje strach - ze zvířete (může se bát např. psa, hmyzu, plazů), z cizích osob, v neznámém prostředí se začíná stydět. |
||
Výživa |
||
Jí samo lžičkou, přičemž ještě rozlévá. Strava má být pestrá, jak popisuji v předchozích kapitolách. |
||
Spánek |
||
Potřeba spánku je u každého batolete jiná. Většinou spí ještě po obědě, v noci pak většinou 9 až 10 hodin souvisle. Po probuzení nechejte dítěti čas "rozkoukat se". Neobtěžujte ho hned s jídlem, oblékáním, není na to připraveno a bude vše odmítat. Je to chvíle spíše pro mazlení. |
||
Vyměšování |
||
Vyžaduje nočník, nucení na močení či stolici oznamuje citoslovic "eh,eh". |
||
|
||
|
19. měsíc
|
V nastupujícím období vzdorovitosti není třeba dítě tělesně trestat. To malého človíčka vždycky vyleká a poníží. Platí to i v pozdějším životě dítěte. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst a vývoj
Pokračuje dalším zdokonalováním již naučeného. Chodí po schodech nahoru, dolů za ruku, učí se navlékat ponožky, botu. Hraje si s míčem, napodobuje svislé čáry, staví věž z pěti kostek, navléká korále na tyčku. Dovednosti rád předvádí ostatním členům rodiny. Velmi těžce snáší odloučení od matky. |
||
Doporučení: Jak zvládat afektivní záchvaty? |
||
Nenuťte dítě dělat něco, co mu v té chvíli není příjemné. Nezakazujte něco, co má rádo. Když, tak šetrně - rozmluvou. Rozkazy "musíš, nesmíš!" nejsou v té chvíli nejvhodnější. Nekřičte na něj, nerozčilujte se. Zkuste ho podržet na zemi a chvíli držet - někdo se zklidní, u jiného je to ještě horší, v tom případě vyčkejte, za chvíli se uklidní. Netrestejte ho. |
||
Hygiena |
||
Čištění zubů, mytí rukou, koupání. Nutné je znovu připomenout pravidelný a dostatečný pobyt na čerstvém vzduchu jako nutný faktor pro vytváření odolnosti vůči infekcím. Pro vycházku zvolte optimální denní dobu. Záleží při tom na ročním období, teplotě vzduchu, ve velkých městech také na smogové situaci. |
20. měsíc
|
Od několika slov, získaných již koncem prvního roku, vyvíjí se slovní projev dítěte k označování předmětů v jeho okolí. Ve druhé polovině druhého roku dovede se již dítě vyjadřovat v krátkých větách. |
|
Josef Švejcar |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Dítě zvládá chození do a ze schodů s oporou, pokouší se chodit ze schodů samo. Kope do míče - zpočátku velmi nemotorně. Staví věž z kostek, hraje si již soustředěně - napodobuje sirénu, auto apod. |
||
Řeč a vnímání |
||
Zná asi 30 až 35 slov, mluví v jednoduchých větách, čmárá tužkou po papíře, pokouší se nakreslit svislé čáry. Paměť je krátkodobá, nerozeznává dobré od špatného, neposlouchá. Pokud je mu něco nařizováno, má vlastní logiku, která se liší od dospělých. Při procházce se vzdaluje na několik metrů od matky, přičemž zkoumá věci kolem sebe. Po chvíli se zase vrací zpátky. Zkoumá chování různých předmětů - koule se kutálí, kostka ne, papír se v ruce zmačká - z toho pak vyplývají další zkušenosti. Začíná třídit věci, které mají společné vlastnosti. Prohlíží obrázky v knížce, označuje zvířata a přiřazuje jim vlastnosti (pes - haf, kráva - bů). |
||
Prořezávání zubů |
||
Začíná prořezávat 2. stolička, v této době již většinou bývají prořezány 1. stoličky, špičáky. |
||
Hygiena a výživa |
||
Pravidelnou osobní očistu a čištění zubů přijímá většinou jako samozřejmost. Přes den používá nočník, v noci ještě bývá pomočeno, takže dostává stále pleny. Má své oblíbené pokrmy a zároveň odmítá, co mu nechutná. |
||
|
21 měsíc
|
Některé děti vnímají slova, ale samy jich neužívají. Brzy rozumějí, co se jim říká, ale neopakují to. Pak najednou, obyčejně koncem druhého roku, začnou rázem mluvit složitě, a tím prozradí svoji pozornost i schopnost. |
|
Josef Švejcar |
||
Růst |
||
Měří kolem 84 cm, váží asi 11,5 až 12 kg. |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Začíná chodit po schodech bez držení. Hraje si rádo s balonem. Pro své hry vyžaduje druhou osobu. Kutálí míč a čeká na jeho vrácení. Je rádo mezi dětmi, ale ještě si s nimi nehraje. Nemá pojem o čase. Čeká na pochvalu. Batole je v tomto věku stále všetečné, zvědavé, všude vyleze. Jak jsem již pojednala v minulých kapitolách, nachází se v období, kdy je velmi ohroženo úrazy: popálením, opařením, elektrickým proudem, otravami, utonutím. |
||
Vyměšování |
||
Občas se dítěti podaří v noci se nepomočit, ale ještě to není pravidlem. |
||
Výživa a hygiena |
||
Stále platí tytéž zásady. |
||
|
||
|
||
|
||
První pomoc při popálení nebo opaření |
||
1) Odstranění působení tepla |
||
oheň, horká tekutina, elektrický proud. Při opaření stáhněte oděv, při hoření přikryjte poraněné dítě vlněnou nebo bavlněnou tkaninou, při popálení elektrickým proudem přerušte nevodivým předmětem spojení postiženého se zdrojem proudu. |
||
2) Chlazení popálených (opařených) ploch |
||
ve studené vodě, ledem. Zajistěte ihned převoz do zdravotnického zařízení. Během převozu stále chladit (např. bavlněnou látkou namočenou ve studené vodě). |
22. měsíc
Dítě začíná zřetelně rozeznávat hudební tóny a melodie. Ukazuje na sobě oči, ústa, uši, nos atd. Hraje si rádo s jednoduchými hračkami, hlavně staví z kostek a zase boří. |
|
|
Josef Švejcar |
||
Psychomotorický vývoj |
||
Zdokonaluje vše, co se již naučilo, zejména řeč. Začíná se správně gramaticky vyjadřovat, rozšiřuje slovní zásobu. Má radost z pohybu a objevování. Prostor, kde si hraje, by tomu měl být uzpůsoben. Měl by být dostatečně velký a zároveň zbaven předmětů, které může shodit, poškodit. Hračky uspořádejte do lehce přístupných přihrádek, aby si mohlo kdykoliv vytáhnout, co potřebuje. Hra vyplňuje většinu času bdění. Nevyžaduje složité např. stavebnicové hračky. Často si vystačí s kostkami, krabicí, míčem. Zpestřením jsou jednoduché mechanické hračky předvádějící různé činnosti: vláček, auto apod. Raduj se z rámusu! Již nyní jsou pro něj velmi vítanou novinkou jednoduché hudební nástroje - xylofon, tamburína. |
||
Paměť |
||
Je stále krátkodobá, několikatýdenní |
||
Strava |
||
Vyvážená - s obsahem bílkovin, minerálních látek, vitaminů. Přiměřeně tuků a cukru. |
||
Hygienické návyky |
||
Rádo se koupe, hraje si s hračkami plovoucími po hladině, zaznamenává, které předměty se potápějí, které plavou. Cáká kolem sebe s ohromnou radostí a energií. Automaticky používá zubní kartáček, myje si ruce. |
23 měsíc
|
Je třeba stále varovně opakovat: Nikdy nedovolit kouření v blízkosti dítěte a v místnosti, kde žije. Pro rodiče postižené tímto zlozvykem nejvhodnější období, jak se tohoto naštěstí již světově ustupujícího prokletí zbavit. |
Josef Švejcar |
|
Prořezávání zubů |
|
Mléčný chrup je tvořen 20 zuby. Jejich prořezání je ukončeno asi ve třech letech. Kolem 21. až 23. měsíce začíná prořezávání druhých stoliček. Na vývoj a kvalitu zubů má vliv mnoho faktorů. Důležitá je výživa s dostatečným množstvím vápníku, fluoru, bez zbytečných sladkostí. |
|
Psychomotorický vývoj |
|
V návaznosti na předcházející období. Další dovednosti popíšu u čtyřiadvacátého měsíce. |
|
Výživa |
|
Dítě má již velmi pestrou stravu. Stále je nutné dostatečné množství mléka či mléčných výrobků (alespoň půl litru denně). K obědu dostává polévku a "hlavní" jídlo. Ne vždy dojídá, nenuťte ho, množství si určí samo. K jídlu přidávat čerstvou zeleninu nebo ovoce. Sladkosti nejsou nutností, pokud možno na ně dítě nezvykat. Jídlo podávejte v takovém stavu, aby ho dítě mohlo snadno zvládnout. Při jídle již nechce pomáhat, je třeba ho respektovat. Pomozte mu jen tehdy, pokud o to požádá. |
|
Spánek |
|
Pravidelný režim je nutný, ukládejte dítě k spánku ve stejnou dobu. Během dne spí ještě jedenkrát, většinou po obědě. Odpolední spaní u některých dětí vyvolává špatné usínání večer. Pokud již dítě nechce odpoledne spát, nenuťte ho, stačí mu jen odpočívat. Občas se mohou objevit zlé sny, které dítě opakovaně probouzejí. Vyplývají z mnoha zážitků, které dítě během dne vstřebává. Jsou na něj kladeny úkoly (jídlo, nočník) apod., které hůře zvládá. |
24. měsíc
|
Cíl naší péče o dítě je ten, aby o dítě pečovala matka do tří let plně, případně za účasti rodiny, prarodičů. |
|
Josef Švejcar |
||
Tak vaše holčička nebo kluk má na dortu již dvě svíčky. Nezapomeňte to pořádně oslavit. S našimi radami už pomalu končíme. Jste přece zkušení rodiče. |
||
Dentice |
||
Dokončuje prořezávání zubů. Ve dvou letech je vhodné absolvovat preventivní prohlídku u stomatologa. |
||
Rozvoj řeči a myšlení |
||
Ve dvou letech nastává prudký rozvoj řeči. Slovní zásoba je individuální - okolo 50 až 100 slov. Tvoří z nich jednoduché věty, místo citoslovcí používá slovesa (brm, brm např. se mění na bumbat). Ještě nesprávně artikuluje, začíná používat otázku "co je to?". Sděluje skutečnosti "svou" řečí. |
||
Vyměšování |
||
Vyžaduje nočník, v noci již zůstává suché, pokud ne, nemusí se jednat o patologický příznak. Noční pomočování trvá u některých dětí do 3 až 4 let. Pokud trvá déle, je nutné lékařské vyšetřování. |
||
|
||
Postupně dítě přechází do třetího roku věku. Stává se starším batoletem, které se stále více prosazuje nejen v rodině, ale ostupně i mezi svými vrstevníky, jejichž společnost vyhledává, hraje si s nimi. |
Text © Dana Nedělková, Josef Švejcar
—————